• Lämmitys
  • Vesi
  • Ilmanvaihto
23 heinäkuu

Tutkitusti hyvä työpaikka


HENKILÖSTÖN NPS TODISTAA, ETTÄ LVI-PALVELU PITKÄLÄSSÄ ON TYÖN IMUA

LVI-Palvelu Pitkälä Oy on käyttänyt jo vuoden ajan henkilöstön NPS-mittausta. Tulokset ovat olleet jatkuvasti erinomaisella tasolla, mutta viimeisimmät tulokset ovat mittausajan parhaat: jopa +70. Tavallisemmin työyhteisöissä tulokset ovat -20 ja +20 välillä.

eNPS (employee NPS) eli henkilöstön NPS mittaa henkilöstön osalta suosittelijoiden suhdetta kriitikoihin. eNPS:n vahvuutena pidetään ennen kaikkea sen helppoa toteutusta sekä konkreettista ja seurattavaa lukemaa.



Kuvateksti: NPS (Net Promoter Score) eli nettosuositteluindeksi on alun perin tutumpi asiakastyytyväisyyden mittauksesta. Kun henkilöstötyytyväisyyden merkitystä on alettu pitämään enempi arvossaan, sama mittaustyyli on siirtynyt myös sille puolelle ja on syntynyt eNPS.

LVI-Palvelu Pitkälä Oy on Oulun, Lapin ja pääkaupunkiseudun alueilla toimiva LVI-alan yritys, joka palvelee yksityis- ja yritysasiakkaita kaikissa lämpöön, veteen ja ilmastointiin liittyvissä asioissa. Yritys työllistää Oulussa tällä hetkellä 65 työntekijää.

Perheyrityksessä henkilöstö nousee ensisijaiseksi voimavaraksi ja onkin Pitkälän ykkösprioriteetti.

– Ne työntekijät, jotka tekevät kentällä asennustöitä ovat yrityksen identiteetti ja luovat sen kuvan, mikä yrityksestä jää loppukäyttäjille ja asiakkaille. Se on vain sanahelinää, mitä mainostetaan netissä tai kirjoitellaan lehtiin. Aito asia tapahtuu asiakaspinnassa, toimitusjohtaja Jari Pitkälä kertoo.

Hälsä ja Pitkälä ovat tehneet eNPS-mittauksia nyt reilun vuoden ajan. Ensimmäiseksi kehityskohteeksi keväällä 2019 nousi esimiestyö, johon Pitkälä on panostanut Hälsan esimiesvalmennuksien kautta.

Tuore tulos tuli pienenä yllätyksenä. Keväällä 2020 Pitkälä on vaihtanut toiminnanohjausjärjestelmää ja koronakriisi on luonut samanaikaisesti epävarmuutta.

– Ajattelin, että nuo näkyisivät negatiivisesti, mutta kävikin toisinpäin. Ehkä olemme porukkana onnistuttu luomaan uskoa henkilöstöön, että jos kaikki vähän skarpataan ja ollaan entistäkin ahkerampia, niin työpaikka säilyy, Pitkälä pohtii.

Kiitosta erityisesti saa hyvä työilmapiiri, mukavat työkaverit sekä työntekijöistä huolehtiminen ja kannustaminen eteenpäin. Kehityskohteisiksi nousevat eNPS-mittauksissa usein näkyvät palkkaus ja yrityksen sisäinen viestintä.

– Viestintä ja tiedottaminen on todella vaikea laji. Mitä enemmän on ihmisiä ja toimintoja, niin sitä haasteellisemmaksi se muuttuu. Yksi meidän tärkeimmistä kehityskohteista on, että muutamme viestintää avoimemmaksi ja oikea-aikaisemmaksi, Pitkälä kertoo.

– Jos puhutaan korkeista +50-tuloksista eNPS:ssä, niin pohjalla on yleensä todella vahva yhteisöllisyyden ja luottamuksen ilmapiiri. Kun heillä on vielä haluttu parantaa esimiesten työn laatua, niin uskon, että se korreloi vielä entisestään eNPS-tuloksen nousuun, Hälsan toimitusjohtaja Janne Karjula aloittaa.

– Tulos osoittaa, että heillä on esimiehiä, jotka haluavat kehittää itseään ja yritystä. Selvästi johdossa on kova tahtotila mennä eteenpäin. Lämmittää mieltä, että olemme saaneet olla tällaisessa mukana.

------------------

 

Takaisin
Käytämme evästeitä (olet hyväksynyt) (olet kieltänyt)

Mikäli klikkaat "hyväksy", annat suostumuksen oheisten kolmansien osapuolten evästeiden ja seurantatekniikoiden käytölle sekä tietojen siirrolle EU:n ulkopuolelle kuten Yhdysvaltoihin.

Lisätietoa evästeiden käytöstä

Google
Kävijäseurantaan ja markkinointiin liittyvä tiedonkeruu sekä kohdennettu markkinointi
Facebook
Markkinointiin liittyvä tiedonkeruu ja kohdennettu markkinointi
Serviceform
Asiakaspalveluun ja markkinointiin liittyvä tiedonkeruu
Sanoma
Markkinointiin liittyvä tiedonkeruu ja kohdennettu markkinointi
Hyväksy
Kiellä
Peru